Somatiskt vs. psykiskt 10-0

Mår lite bättre idag. Kan bero på att vågen visade 63,9. Ner ett halvt kilo till efter dagar av överätning och sedan dagar av självkontroll.
Det fick mig lite peppad så nu skall jag dra till gymmet på morgonen.

Såg en oroande sak på rapport i morse. De vill ändra reglerna för sjukskrivning vid psykisk ohälsa, läs DN här.
Jag förstår att det skulle kunna vara en idé att försöka hålla kvar sitt arbete MEN det går inte nu för om det skall funka måste psykiatrin få mer resurser som kan sättas in samtidigt som man arbetar. Jag tror snarare att detta kommer driva fler in i självmord.
De flesta som läser denna blogg vet hur man ibland inte orkar göra annat än att ligga i sängen. Hur man inte klarar att sköta sin personliga hygien, inte våga ha på sin telefon.
Vi kanske är en extremgrupp men jag vet att vi orkar inte alltid klara arbeta, och att göra skillnad på somatiska och psykiska sjukdomar ökar bara skammen och tron på att det inte är lika allvarligt med psykiska sjukdomar.
Bilden vår socialminister ger till svenska folket just nu är att somatiska sjukdomar är mer verkliga än psykiska.

Det är hemkst, det är vidrigt! Det fan det enda jag kan säga.

0 comments:

About

Labels

Popular Posts